3 juli - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Danny Bijnen - WaarBenJij.nu 3 juli - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Danny Bijnen - WaarBenJij.nu

3 juli

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

04 Juli 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Boa Noite,
Even een overzichtje van de afgelopen aantal dagen. Om te beginnen ben ik deze week niet zo lekker geweest. Een jongetje van het project was zo aardig om mij een glaasje ranja te geven (tof natuurlijk) maar deze was aangemaakt met kraanwater. Ik kwam hier pas later achter en had toen al een slok achter mijn kiezen. Dat verschil merk je gelijk en voortaan drink ik alleen maar water uit flessen. Daarnaast even over het eten op het project. Feijão (pap en bruine bonen) eten ze hier iedere dag en dit wordt me hier letterlijk met de PAPlepel ingegoten. Verschrikkelijk vind ik het maar veel alternatieven heb ik niet. Het is enorm onrespectvol om dit eten te weigeren en om nou een eigen lunchpakketje mee te nemen is ook een beetje vreemd. Kids willen dan hetzelfde eten als ik en dit zorgt ook voor problemen. Ik heb een aantal cookies in de winkel gekocht en neem deze mee naar het project. Voor en na de middag eet ik er stiekem een op de WC en de papiertjes berg ik goed op zodat de kids ook niet in de verleiding raken.

Afgelopen week ben ik op bezoek geweest bij project Albergie. Dit project is ook opgezet door Padre Antonio (Nederlander van 86 die hier als heilig wordt beschouwd). Er is zelfs een standbeeld van hem, ik voeg de foto toe in het album. Project Albergie zorgt voor mannen tussen de 20 en 60. Deze mannen hebben allemaal een verslaving en veel van hen zijn crimineel. Zonder de ondersteuning van Albergie leven deze mannen op straat en komt er helemaal niks van terecht. Er is plaats voor 35 mannen en deze werken allemaal 40 u per week in de tuin van het project. Deze tuin ziet er geweldig uit en de mannen werken hard door. Kosten en inwoning is wat de mannen krijgen, hier zijn ze natuurlijk erg blij mee. Ze slapen in een grote ruimte waar stapelbedjes aanwezig zijn. De mannen worden niet gedwongen om hier te verblijven. Wel is het zo dat wanneer zij besluiten om naar Albergie te komen, zij voor minimaal drie maanden moeten blijven. Sommige mannen zitten er al 4 jaar en de enige regel die er is binnen het project, is dat er geen drugs gebruikt mag worden. Iedereen gebruikt drugs op het project maar wanneer je betrapt wordt is het finito en hoef je nooit meer terug te komen. Familieleden weten vaak niet van hun bestaan af en de dochters en zonen weten vaak ook niet dat hun vader hier verblijft. Mijn bezoek aan Albergie was door de directeur bekend gemaakt. Ik ben samen met Francine (een meid van 31 die familie is van mijn gastgezin en Engels spreekt) naar Albergie gegaan. Voor aan bij de poort stonden ze te wachten en te roepen. Ik moet je eerlijk zeggen , deze mannen zagen eruit als mannen die niet deugden. Niemand had al zijn tanden nog en vele hadden geen shirt aan. We besloten snel door te rijden om de mannen te vermijden en eerst met de directeur te spreken. Tijdens dit gesprek stonden de mannen door de ramen te gluren en te zwaaien naar mij (het waren net kleine kinderen). Nadat alles en iedereen gefouilleerd was konden we naar binnen gaan. Mensen dachten dat ik familie van padre Antonio was (dus ik kon al niet meer stuk). 35 mannen stonden in een rij naast elkaar, iedereen was stil en Francine introduceerde mij in het Portugees. Er hing een zeer gespannen sfeer en ik wist niet goed wat zij vertelde. Nadat zij klaar was met haar woordje begonnen de mannen te juichen en te klappen en kwamen ze mij high fives etc. geven. Ik wist dat ik goed zat en mocht als eerste (als VIP) eten gaan halen. Ik stond als eerste in de rij, te wachten met mijn bordje. Een chefkok gaf me een grote klodder pap op mijn bord en ik kon gaan zitten. Iedereen at gelijk en er werd ruzie gemaakt over waar dat ik moest gaan zitten. Ze wilden blijkbaar bij mij zitten (zo dicht mogleijk), maar dat hoefde van mij niet perse. Deze mannen aten als beesten en ik houd daar niet zo van. We aten met een vork, messen waren niet toegestaan. Na het eten wilden ze voetballen en muziek maken met mij maar hier had ik geen tijd voor. Ik heb wat stapelbedden gezien (dit omdat ze mij wilden showen waar ze sliepen) . Enorm tof om hier te zijn, ik ga hier zeker nog eens opnieuw heen. Mijn gastgezin is blij dat ik op pro crianca werk en niet op Albergie, dat begrijp ik overigens wel.

Afgelopen week heb ik een tandarts bezocht, dit omdat mijn ijzerdraadje los zat... lekker dan. Op pro crianca werkt een tandarts als vrijwilligster. Zij zorgt er voor dat de kids van het project regelmatig gecontroleerd worden. Ik gaf aan dat ik een probleem had en ze wilde er naar kijken. De hygiene was allemaal wat anders, dat had ik gelijk door. Normaal trekt ze alleen maar rotte tanden en die dag moest ze heel nauwkeurig een ijzerdraadje plakken. Het is redelijk goed gelukt en ik wilde haar betalen voor deze daad. Dat mocht ik niet doen, een knuffel was genoeg. Ze was trots om mij in haar tandartsstoel gehad te hebben (prima toch.. zij blij, ik blij).

Tuurlijk ben ik in de kerk geweest deze week.. Mensen waarderen dat enorm en ik ga dan ook regelmatig een kijkje nemen. Ik kan de tekst niet meezingen en begrijp niet waarom mensen soms wel 6u achter elkaar in de kerk zitten. Gelukkig heb ik geen slappe lach ofzo gekregen en was het zoals gewoontjes. Een aantal mensen die ik heb leren kennen vragen me regelmatig om mee te gaan naar Lapas (stap gedeelte van Rio). Op het moment is het mega druk ivm het WK, dus ik denk dat ik daar maar even mee wacht. Afgelopen maandag vroeg iemand mij om woensdag mee te gaan naar een strand, genaamd Itacoatiara. Ik wilde graag mee maar moest gewoon werken. Zij vroeg waar ik werkte en vertelde dat het geregeld werd. Ik kreeg een half uur later een berichtje dat ik mee kon gaan en niet hoefde te komen naar pro crianca. Tof natuurlijk.. we gingen die dag met twee Colombiaanse gasten die hier voor het WK waren en met twee Braziliaanse meiden. De bustreis duurde ongeveer 2,5u. Op de terugweg hebben we er nog eens twee uur langer over gedaan. Geweldig strand, mooi helder water alleen was het niet geschikt om in te zwemmen ivm de sterkte van de golven. Er waren alleen maar survers in het water en een aantal eigenwijze snotneuzen die toch gingen zwemmen. Ik hoor niet echt bij die snotneuzen maar ging toch even met mijn voeten in het water huppelen. Binnen no time lag ik op mijn gat en toen begreep ik pas dat mensen dat niet voor niets zeiden. De meiden gingen stuk natuurlijk, ik zelf vond het niet zo heel grappig. Ik moest plassen maar er was geen wc..goed balen dus. In de zee plassen was geen optie omdat je daar niet in mocht (er hing in de middag een bord waar op stond dat het niet toegestaan was om te zwemmen). Ik verliet het strand en zocht een boom op. Toen ik vertelde dat ik dat gedaan had, keken ze alsof ze water zagen branden. Voor wildplassen in Brasil staat een geldboete van 1400 rehais, 450,-. Gelukkig was ik snel klaar en ben ik niet aangehouden. Wanneer je softdrugs gebruikt krijg je een waarschuwing van de politie maar wanneer je het verkoopt kan je voor 15 jaar de gevangenis in (ook al zo´n lekker rechtssysteem). Het was tof, het was gezellig en tegen de middag besloot ik ze wat over Sinterklaas in Nederland te vertellen. Dit begrepen ze absoluut niet. Sinterklaas is hier Papa Noel (zoiets als de Paus). Zwarte pieten snappen ze al helemaal niet en wij Nederlanders zijn een stelletje racisten..

Ik heb een aantal dagen bij een marinier geslapen (een familielid van mijn gastgezin). Ik moest een aantal maal in de buurt van Rio zijn en het was dichterbij om daar te pitten. Gastvrijheid kennen ze hier wel, maar dat was al wel duidelijk denk ik. Dit was ook de plaats waar ik Brasil-Chili gekeken heb, jeetje wat knepen ze hem (wij trouwens ook tegen Mexico..) Ik had het stiekem wel leuk gevonden als ze eruit gevlogen waren (Brasil), nu gaat dat gebeuren tegen Colombia.. ook prima. Tickets voor het WK zitten er niet in (zoals ik al verwacht had). Wel ga ik de 10e van augustus naar maracana stadion (grootste stadion van Brasil) om Flamengo te supporteren (voetbalclub in Rio). Komende zaterdag hoop ik Nederland-Costa Rica te zien op het FIFA fan fest copacabana (ik zal hier een foto van bijvoegen). Hier komt iedereen voetbal checken, dit is gigantisch groot. Of dat we gaan is een beetje afhankelijk van het verkeer. Afgelopen week is er bijvoorbeeld een groot busongeluk geweest. Er zijn bewust twee bussen op elkaar geklapt op de hoofdweg van Rio de Janeiro. Er was een achtervolging met de politie gaande en door de rook en het vuur heeft de politie de achtervolging moeten staken. De schade zijn ze nog aan het herstellen en er zijn enorm veel auto´s op deze bussen geklapt. Wanneer het verkeer niet mee zit is het onmogelijk om van A naar B te komen. Je kan geen andere weg nemen dan deze hoofdweg.

Afgelopen week ben ik ook over een markt gelopen. Ik heb hier vanalles gezien. Je kan er werkelijk alles kopen, dieren, kleding en eten. Een meneer verkocht paarden en wilde er mij eentje voor een vriendenprijs aanbieden. Ik had hier niet echt zin in (denk dat dat paard mij ook niet zag zitten). De komende week ga ik mijn uiterste best doen om oordoppen te zoeken en te kopen. Ik blijf moeite hebben met het slapen vanwege de drukte. Verder moet ik morgen mijn Brasil outfit weer aan omdat zij spelen tegen Colombia en net doen alsof ik ook door het vuur ga voor Brasil. Iedereen is vrij morgen ivm het voetballen. Mensen hebben vandaag dus al genoeg boodschappen gedaan omdat er morgen niets open is. Ook als je benzine nodig hebt morgen heb je gewoon pech.. je kan zaterdag pas weer tanken! Dit is de tweede keer dat ik dit verhaal typ, de eerste keer klikte ik hem perongeluk weg. Ben er dus wel klaar mee voor vandaag! Zoals jullie lezen gaat alles z´n gangetje hier. Ik heb het naar mijn zin maar mis jullie natuurlijk wel. Spreek jullie snel! Ciao, xx

  • 04 Juli 2014 - 08:49

    Papa:

    Goede morgen jongen,

    Heftige week weer en blij dat ik dit via Skype een btje met je heb kunnen delen. Fijn dat je weer een stuk (2x) hebt geschreven. Ik kijk er toch steeds naar uit en vind het heerlijk om te lezen.

    Leuk om te zien ook hoe je daar met de mensen omgaat en toch probeert om je met handen en voeten verstaanbaar te maken.
    Heel veel plezier maat met het voetballen dit weekend en ja zou wel heel bijzonder zijn als de finale Brazilie - Nederland zou worden.
    We zien en horen het wel. Laten we eerst maar eens zien te winnen van Costa Rica.

    Blijf het toch bijzonder vinden wat je daar allemaal presteert...
    Trots op je jongen

    Dikke kus love and miss you
    Papa

  • 04 Juli 2014 - 11:26

    Mark:

    Maatje,

    Leuk om weer een blog te lezen. Toen ik vanmorgen wakker werd en wist dat je had geschreven, ben ik natuurlijk meteen gaan kijken!

    Blijft tof om te lezen wat je allemaal doet voor iedereen daar, en hoeveel indrukken dat je van iedereen mee krijgt. Leuk ook dat je langzaam aan steeds meer kan en gaat doen met mensen daar.
    Het verstaanbaar maken lukt je vast al aardig als ik allemaal lees wat je al doet en dat mensen toch van alles met je willen delen.

    Blijf zo door gaan jongen!
    Zaterdag heffen we in ieder geval het glas nog even op jou, zodat je er ook nog een beetje bij bent!
    Leve die meneer!

    Ciao vriend! xx

  • 04 Juli 2014 - 11:32

    Liz:

    Tof Dan, hoe je dat allemaal zo verwoord en ons duidelijk probeert te maken !
    Zo te lezen heb je het erg naar je zin!
    Geniet er nog van!!

    Liefs

  • 04 Juli 2014 - 16:55

    Rian Van Leeuwen:

    Weer leuk om je ervaringen te lezen. Dikke kus van tante Rian en oom Theo

  • 04 Juli 2014 - 18:45

    Hanny:

    Hee jongen, weer leuk geschreven. Ze zullen het nog vaak over je hebben als je straks weg bent denk ik. Je laat overal diepe indrukken na zo te lezen. Hopelijk blijft het bij die ene keer ziek zijn. Fijn dat je ook wat kunt ontspannen daar. Veel plezier bij het voetballen. Tot de volgende keer...

  • 04 Juli 2014 - 19:42

    Ivonne:

    Hey Danny, leuk om weer te lezen over je belevenissen in Brasil. Ik hoor de verhalen ook via jullie mam, maar toch ook leuk om ze van jou zelf te lezen!
    Volgens mij wordt je daar op handen gedragen! Hele eer om zo veel fans te hebben, helemaal als ze weten dat je een connectie met de padre hebt :-)
    Fijn ook dat je zo'n goed gastgezin hebt! Zo te horen zorgen ze goed voor je en doen ze alles om t je naar de zin te maken.
    Jammer dat je ziek geweest bent en dat t eten niet zo lekker is. Je kunt t inderdaad niet maken om t te weigeren, zeker niet op je werk bij die kinderen. Maar proberen wat zelf te kopen en te eten wat je lekker vindt. En anders de cup-a-soup of noedels (weet t even niet meer), die jullie mam in de koffer gestopt heeft. Want water kun je ook gewoon in een panneke koken he, Danny ;-)
    Ik ben wel jaloers op alle indrukken die je opdoet en dat je meemaakt hoe t in een totaal andere cultuur in z'n werk gaat. Is toch even wat anders dan hier! In Europese landen lijkt het nog wel wat op Nederland qua leefstijl en gewoonten. Maar buiten Europa zit je echt in een andere wereld. Ik geniet er van om via jou toch een beetje mee te kunnen kijken!
    Eej en je moet wel voor Brasil zijn, hoor! Zou toch heel leuk zijn voor je gastland als ze winnen! Zeker omdat ze met zo veel passie er voor gaan!
    Veel plezier met de wedstrijd vanavond, Danny!! Aan de locatie zal t zeker niet liggen! Hoe gaaf om voetbal te kijken met zo veel enthousiaste mensen en dat dan nog eens op t strand langs de zee! Dat is een once-in-a-lifetime-belevenis!!!
    Een fijn weekend en volgende week weer succes op het project! Ik kijk weer uit naar je volgende verslag! Liefs en dikke kus van mij xxx

  • 05 Juli 2014 - 10:41

    Mama:

    Hey lieverd,
    Super leuk om je blog weer te lezen. De rol van bekende VIP gast bevalt je volgens mij wel hè. .groot gelijk hoor en ook echt wat voor jou. En hoe verder Nederland komt in de WK hoe hoger ze je daar op handen dragen wrslk. Mijn hero was je al schat♥ Ik heb bewondering voor je dat je je zo goed aanpast in je uppie zonder Nederlands sprekende buddy om op terug te vallen en te overleggen. Geweldig om t filmpje te zien waarin je tia mar Nederlands leert en zij jou Portugees. Zo leer je t toch t beste. Nu je een beetje weet hoe t er daar aan toe gaat en niet meer overal si si op zegt wordt t alleen maar leuker. Ist al gelukt om zonder waterkoker een soepje te maken? Ha ha..Danny de keukenprins! Geniet van alles wat je meemaakt schat. Brazil is door en je zal er vast wel weer een leuk feesje op hebben zitten. Dat maak je nooit meer mee zo. Ik ben trots op je. Ik hoop dat skypen beter gaat en t niet steeds vastloopt..
    Hoor, "zie", mail, app, lees he snel weer.
    HVJ dikke liefs van .ij. xx

  • 06 Juli 2014 - 15:15

    Oma:

    Hallo kruimel,

    wat heb je weer een heerlijk groot stuk geschreven ik heb het met plezier gelezen en ik ben blij dat je weer beter bent dus echt alleen maar flessen water drinken.Leuk dat je mee bent geweest naar het strand maar het is wel lang rijden, wij zitten er hier dan dichterbij. Het is wel een duur plasje als ze je pakken niet meer doen . De vieze pap moet je gewoon opeten en denken dat het lekker is , want anders word je veel te mager. gelukkig heb je een hoog aanzien daar ginder en respecteren ze je echt geweldig vind ik dat. Ik heb gister ook naar het voetbal gekeken en ondertusssen veel aan jou gedacht. gelukkig hebben wij weer gewonnen en nu maar afwachten wat ze de volgende keer doen.
    Schat een hele dikke knuffel en kusjes van mij xxx

  • 09 Juli 2014 - 20:04

    Oma Van De Sanden :

    Danny ik vind je bericht heel fijn om te horen hóe het met je gaat wat een belevenis maar het goede werk dat je daar doet vind i k formidabel .verder hoop ik dat het allemaal goed gaat groetjes van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Brasil!

Vrijwilligerswerk project Pro Crianca, Sao Goncalo (Rio de Janeiro)

Recente Reisverslagen:

25 Augustus 2014

Vamos Holanda

18 Augustus 2014

Laatste week werken

04 Augustus 2014

4 de agosto

24 Juli 2014

24 de julho

15 Juli 2014

14 juli
Danny

Actief sinds 27 Mei 2014
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 23348

Voorgaande reizen:

27 Mei 2014 - 31 December 2014

Brasil!

Landen bezocht: