eerste paar dagen - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Danny Bijnen - WaarBenJij.nu eerste paar dagen - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Danny Bijnen - WaarBenJij.nu

eerste paar dagen

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

13 Juni 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Na een lange zit in het vliegtuig op weg naar Rio ben ik dan eindelijk aangekomen. Ik heb in een tof vliegtuig gezeten met alles er op en er aan. In het vliegtuig zat ik bij allerlei toeschouwers. 600.000 toeristen ivm het wk bezoeken brasil. Het is inmiddels vrijdag en ik ben om woensdag 17.10 aangekomen. Ik ben opgehaald door Germano (een pater die actief is binnen het project). Hij stond met een briefje te zwaaien met daar op : Danne. Na 50 minuten vond ik hem uiteindelijk, dit omdat het vliegveld mega groot is. Ik ben dezelfde avond afgezet bij het gastgezin in Niteroi (onderdeel van Rio). Het was al donker in Rio en ik heb de stad van ver weg bekeken. Zo heb ik o.a. het christus beeld gezien, suikerbrood en copacabana van afstand. Dit heeft mega veel indruk gemaakt. Het is een mega stad. Mensen lopen rond met mondkapjes en er zijn alleen al 70.000 taxies in het rio gedeelte waar ik zit. Het viel me gelijk op dat het verkeer zo gek is als een deur. Het maakt niet uit waar je rijdt en of je richting aangeeft. Mensen lopen op de weg. Ook dieren lopen hier overheen, zoals varkens. Ik was best wat bang op de weg vanaf het vliegveld naar het gastgezin. Brazilianen waren overal te vinden en het verkeer was eigenlijk te druk ivm WK. Copa de Mundo in Brasil... iedereen heeft het er over. Gisteren heeft Brasil tegen Croatia gespeeld. De wedstrijd begon om vier u. Mensen werken ook niet die dag. Alles is dicht. Iedereen is gekleed in Brasil kleding. Omas opas, iedereen is futebol fan. Mensen beginnen te huilen tijdens het volkslied en gaan deze week nog vaker naar de kerk om zo te bidden voor een beter resultaat. Je had die gezichten moeten zien na de een nul van marcelo. Ik vond het eerlijk gezegd niet zo erg, ik zie NL liever tegen Croatia spelen dan tegen Brasil. Gelukkig werd het geen ramp omdat brasil er nog drie maakte. Veel discussie over de strafschop. Gedurende deze dagen heb ik enorm veel aanhang van het gastgezin ontmoet. Er is een meisje van een jaar of 30 die een beetje Engels spreekt. Verder niemand. Zonder haar ben ik eigenlijk nergens en ik was dan ook blij dat zij mee ging om een Chippie (simcart) aan te schaffen in het winkelcentrum. Dit bleek niet zo makkelijk, uiteindelijk heb ik het met haar voor elkaar gekregen. Ik heb een braziliaans nr en heb wifi in het gastgezin. Ik mag niet klagen hier. We hebben een zwembad, een papegaai (ara) waar ik kneiter bang van ben en een hond die blind is. Het gastgezin bestaat uit een broer en een zus van ongeveer 60j oud. Ik heb via fb mijn familie laten zien en dit vonden ze geweldig. Ik lijk niet echt op te vallen tussen de locals. Het valt mensen pas op dat ik een outsider ben op het moment dat ik mijn mond open doe. Gisteren hoorde mensen mij Engels spreken en hadden dit nog nooit eerder gehoord. Ik sprak Engels met mijn tolk en er kwamen 20/30 Brazilianen luisteren hoe dat dat klonk. Niteroi kent favellas en de omstandigheden zijn bar slecht. Er is een centrum aanwezig, dit is op loopafstand. Na 6u is het pik donker dus ik blijf dan eigenlijk thuis. Maandag begin ik met werken, het is ongeveer 30 minuten lopen. De eerste dag word ik opgehaald door Germano en daarna moeten we even kijken. Dat even kijken trouwens, is typisch Braziliaans. Alles gaat op het gemakje. Op straat is het overigens wel altijd druk. Ik kan moeilijk slapen. Ik heb een eigen kamer, een deur naast mij slaapt de man van het gastgezin. Hij kijkt de hele nacht tv en kan absoluut niet zachtjes doen. Ik ben nu twee nachten achter elkaar om acht u naar bed gegaan, dit omdat ik nog veel slaap tekort heb vanwege de jetlag. Snachts hoor ik veel honden blaffen en mensen schreeuwen en gillen. Ik voel me veilig bij deze mensen. Wel zitten er drugsbendes in mijn omgeving maar is mij precies uitgelegd welke wegen ik niet in mag gaan. Ik ben sowieso nog geen een keer (alleen) op straat geweest. Het is niet zo dat ik dat jammer vind, ik wist van te voren dat dat zou kunnen gebeuren. Ook moet ik wennen aan de manier van spreken in Brazilie. Mensen zijn enorm druk en praten kei hard. De TV moet ook minstens zo hard als ie maar aan kan (ook al is het snachts). Het is vermoeiend om de hele dag naar een andere taal te moeten luisteren en om op je hoede te zijn. Ook moet ik nog even wennen aan het eten. Ik probeer natuurlijk alles en ik krijg mega veel eten en drinken aangeboden. Mensen zijn mega trots op hetgeen wat zij klaarmaken voor mij. En mij hoor je elke keer maar weer hetzelfde zeggen, zo van ja ik vind het erg lekker. Maar nee ik hoef niet nog meer... mensen gooien vanalles door elkaar qua eten betreft en het is vaak niet zo lekker. Vandaag (vrijdag) ga ik naar copacabana toe. Lekker genieten van Rio en hopelijk wat fotos maken van alles wat ik daar zie. Waarschijnlijk zit nederland spanje er vandaag niet in voor mij. Het is een groot programma wat vandaag is opgezet voor mij en ik wil me natuurlijk niet afschermen van de mensen. Ik sta ook versteld van de politie in rio. Deze rijden net zo gek en doen helemaal niets. Ik heb gezien dat scooterrijders schelden richting politie en politieautos klem rijden. Als je niet toetert hoor je er nie bij... Ondanks de tempratuur van 35 graden zijn de ramen in de autos dicht. Het geluid is te hard om straten, dit omdat mensen schreeuwen, dansen, springen, toeteren etc. Daarnaast heeft iedereen geblindeerde autoramen. Dit is tegen de zon. Zowel op het vliegveld als in het winkelcentrum staan overal beveiliging. Deze hebben dikke guns bij en allemaal een snor van hier tot ginder. Wel voel ik mezelf op mijn gemak bij deze mensen. Ik krijg van iedereen kussen en knuffels, ook al begrijp ik vaak niets van wat ze zeggen. Iedereen is het zeker van dat brasil copa de mundo gaat winnen. Iedereen kent alle spelers. Ik ga nu stoppen met typen en ga lekker naar het centro toe. Ik probeer zsm weer iets te laten weten. Dont you worry about me, im fine! Ciao xxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 13 Juni 2014 - 14:18

    Mark:

    Goed om te horen Danny dat het goed gaat! Leuk om te lezen ook hoe het je bevalt. Wel jammer van het mindere slapen tot nu toe, maar daar wen je vast wel aan! We zullen hier ook maar extra hard juichen voor jou dan vanavond. Enjoy en geniet maatje, we spreken elkaar! x

  • 13 Juni 2014 - 14:48

    Jack Van Bijnen :

    Hey maatje,

    Ik heb dit bericht met kippenvel zitten lezen en ik vind het zo geweldig wat je doet. Ik kan me voorstellen dat de reis en alle indrukken die je opdoet zo vermoeiend zijn en vooral als er dan ook nog sprake is van geluidsoverlast. Maar ook dat went hoor jongen dus even geduld. Echt leuk deze blog en ik heb deze al gedeeld via FB dus ik hoop voor jou dat er vele reacties komen.
    Geef me maar zsm je nr door al kreeg ik daar gisteren even een melding van via mijn iPad (FaceTime) denk dat je die keer gebruikt hebt onder jouw account vandaar.

    Ik hou je blog in de gaten maatje en ben heel benieuwd naar je foto's.
    Geniet er van en stay alert!!!
    Love ya
    XXX Papa

  • 13 Juni 2014 - 14:49

    Rene:

    Hey maat,

    Wat een veweldig stukje heb je geschreven. Geniet met volle teugen van dit avontuur en vwb die papagaai, daar kun je lekkere soep van trekken:-)). Groetjes ome René
    Is

  • 13 Juni 2014 - 15:03

    Ivonne:

    Hey Danny!
    Wat leuk om zo snel al iets van je te horen! Leuk dat je zo uitgebreid beschrijft wat je allemaal meemaakt en de indrukken die je tot nu toe opgedaan hebt.
    Het zal inderdaad wel wennen zijn in zo'n heel andere cultuur. En dat is zeker heel vermoeiend in het begin. Maar zal over een tijdje wel wennen! Als je straks weer terug bent vind je t hier megastil en saai ;-)
    Ik hoop dat je ook wat gaat wennen aan t eten. En voor 's-nachts moet je misschien maar oordoppen kopen, zodat je beter kunt slapen.
    Maar heel fijn dat alles goed met je gaat en dat je je zo op je gemak voelt bij je gastgezin.
    Ik hoop dat je vandaag een leuke dag hebt met het welkomstprogramma wat ze voor je georganiseerd hebben!
    Geniet nog van t weekend, voordat je maandag aan de slag kunt! Hoop dat je dan ook nog tijd hebt om vaak te bloggen en ik ben ook benieuwd naar de foto's (ook van je gasthuis)!
    Liefs en groetjes, tante Ivonne xxx

  • 13 Juni 2014 - 16:11

    Jeroen:

    Hey Maatje, goed om te lezen dat het goed met je gaat. Ben erg benieuwd naar je foto's! Hopelijk wen je snel aan het geluidsoverlast en natuurlijk aan papegaai Ara ;-). Geniet van je weekend en heel veel succes maandag! Spreken elkaar snel! x

  • 13 Juni 2014 - 16:37

    Tante Sien:

    He neefje, ik heb genoten van je eerste verslag zo te lezen een hele andere wereld dan je gewend bent maardat maakt het extra bbijzonder. Succes met werken dikke knuffel van mij

  • 13 Juni 2014 - 17:07

    Mike:

    Yoo maatje,

    super tof om te horen dat alles goed met je gaat, en fijn dat wij zo allemaal mee kunnen lezen met je verhalen en dingen die je daar mee maakt. Ook ik hoop dat je er regelmatig iets op kunt zetten en zeker wat foto's kunt uploaden.
    Heel veel plezier daar en succes vanaf Maandag, en we spreken elkaar snel!

    Rustig aan maatjeee!!!

  • 13 Juni 2014 - 17:47

    Hanny:

    Wauw, wat een mooi verslag. Je schrijft het zo dat ik er helemaal een beeld bij krijg. Knap hoor. Ik wens je veel succes voor maandag. Dikke knuffel uit Gilze. Xx

  • 13 Juni 2014 - 17:48

    Mieke:

    Hey Danny, wat een ontzettend leuk eerste verslag! Erg fijn te horen dat het reizen goed is gegaan zo ook dat de Pater je netjes op stond te wachten ;-) ook erg fijn dat je je op je gemak voelt in het gastgezin... hopelijk heb je vandaag een leuke dag met ze gehad. Ik ben benieuwd naar je ervaringen, ga je blog dan ook goed in de gaten houden. Wens je alvast veel suc6 op je project maandag.

    Lieve groetjes Mieke xXx

  • 13 Juni 2014 - 19:02

    Nancy Melse:

    Hoi Danny,

    Ben de collega van mama, heb je nog gesproken toen je moesr copieren. Heb net zitten lezen en erg leuk hoe je je reis beschrijft. Net of je er zelf bij bent. Geniet ervan en maak mooie avonturen mee als je inderdaad maar voorzichtig bent. Maar dat doe je wel lees ik.

    Veel succes,

    Gr nancy

  • 13 Juni 2014 - 19:03

    Marion Schlangen:

    he lieverd, ben blij iets van je te horen via je reisverslag. Ben supertrots op je . Fijn dat je het leuk hebt, al is het pas kort. HHHHHH net iets voor jou een ARA van 50 cm
    geniet van het weekend en het strand en alle andere dingen die je nog gaat doen de dagen voor je moet gaan werken. Komt allemaal goed jongen!! dikke knuffel .

    liefs en kus tante marion xxx

  • 13 Juni 2014 - 19:10

    Mucho Del Elias:

    Het gaat je goed danny! Aan je blog te zien heb je een heel gastvrije en leuke gastgezin. Ik houd zeker je blog bij ;). Xx elias

  • 13 Juni 2014 - 20:59

    Pleun:

    Super goed van je danny wat je doet! Het zal zeker allemaal wennen zijn maar hier moet je even doorgeen bijten, daarna wordt het echt genieten en een ervaring om nooit te vergeten, echt heel veel succes daar ene ik blijf je blog in de gaten houden. Lekker op zijn dannys geschreven haha.

  • 14 Juni 2014 - 10:54

    Lizz :

    Hee lieve dan,

    Leuk om te horen dat je het naar je zin hebt daar! Hopelijk bevalt het vanaf maandag ook nog allemaal zo goed! We horen snel van je.

    Xx

  • 14 Juni 2014 - 11:06

    Mark:

    Whoowww.....wat een start van jou reis Danny........heel veel succes man....super gaaf......ik blijf je volgens gozer !!!!

  • 15 Juni 2014 - 15:16

    Laura:

    Hee lieve dan,

    Fijn dat je het toch na je zin hebt ook al moet je nog veel wennen. Leuk deze blog ik zal hem blijven volgen ! Trots op jou neefje !
    Dit doet niet iedereen zomaar, ik hoop dat je morgen je vermaakt tijdens het werken!
    Veel succes nog daar , stuur je gauw weer is iets op je blog!
    Geniet ervan , koester de momenten daar ! En denk afentoe aan je familie die aan de andere kant is van de wereld hahahah ! ❤️

    Dikke kus xxxx
    Lau❤️

  • 17 Juni 2014 - 15:20

    Berdien Picokrie:

    Ha die Danny, Kim vertelde me net van jouw plannen en waar ik je verslagen kon lezen/volgen! Ook ik vind 't geweldig wat je onderneemt, om naar Brasil toe te gaan om die kids al is 't maar even hun 'ellende' te laten vergeten en ze op 'n leuke en goede manier bezig te laten zijn!!! Super dat je je inzet voor hen! Laat alles goed inwerken op je, geniet van je tijd daar, ook al zal 't niet altijd even makkelijk zijn. 't Is 'n onvergetelijke belevenis!!
    Groetjes van de moeder van Kim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Brasil!

Vrijwilligerswerk project Pro Crianca, Sao Goncalo (Rio de Janeiro)

Recente Reisverslagen:

25 Augustus 2014

Vamos Holanda

18 Augustus 2014

Laatste week werken

04 Augustus 2014

4 de agosto

24 Juli 2014

24 de julho

15 Juli 2014

14 juli
Danny

Actief sinds 27 Mei 2014
Verslag gelezen: 533
Totaal aantal bezoekers 23345

Voorgaande reizen:

27 Mei 2014 - 31 December 2014

Brasil!

Landen bezocht: