Vamos Holanda - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Danny Bijnen - WaarBenJij.nu Vamos Holanda - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Danny Bijnen - WaarBenJij.nu

Vamos Holanda

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

25 Augustus 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Ola amigo´s,
Dit gaat mijn laatste verslag worden, dit omdat ik komende dinsdag om 14.40 Braziliaanse tijd in het vliegtuig zit en ons koude kikkerlandje weer op ga zoeken! Afgelopen vrijdag ben ik naar a pae geweest. A Pae is een instelling voor cliënten met complexe problematiek tussen de 0 jaar en de 50 jaar. Ik ben een kijkje gaan nemen omdat dit in het kader van mijn opleiding mij dit toch wel erg interessant leek. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet tegen vond vallen. Er was genoeg persoon aanwezig en het zag er allemaal niet zo armoedig uit. Ik werd hartelijk ontvangen en voeg een aantal foto´s toe waar op je mij ziet lachen met een aan cliënten.

Padre Antonio (de Nederlandse held in Sao Goncalo) heeft al enorm veel opgestart in Brazilie en heeft nu weer een nieuw project van de grond gekregen. Hij wilde mij dit graag laten zien en daarom zijn we afgelopen zaterdag een kijkje gaan nemen. Er worden 200 huizen gebouwd (ver buiten het centrum van Sao Goncalo, hier is dus helemaal niks) voor mensen met een enorm laag inkomen. Hij is de bedenker van dit project en stopt er (samen met de overheid) geld in. Ik heb wat huizen bezocht en ben bij een aantal mensen over de vloer geweest. Geinteresseerde mensen kunnen voor een lage prijs een huis kopen. Ik vond het een mooi idee, alleen jammer dat het zo afgelegen ligt van de stad. Ik heb werkelijk alleen maar natuur gezien en mensen moesten al snel 35 minuten lopen om een brood te halen.

Vandaag (zondag) heb ik een fantastische dag gehad. Ik wist dat er een BBQ gehouden zou worden maar wist niet dat er een hele surprise party geregeld was voor mij. Iedereen was van de partij en we hebben lekker gegeten en gedronken. Ik heb van mijn familieleden het nieuwste shirt van Brazil gekregen met op de achterkant: van Bijnen, nummer 5. Een Flamengo fan was ook van de partij en heeft me ook nog eens een Flamengo shirt gegeven, het leek wel kerstmis! Natuurlijk was ik blij en ik heb iedereen hartelijk bedankt voor alles wat ze in deze drie maanden voor mij gedaan hebben. Er is zelfs een speciale taart gemaakt voor mij en overal hingen oranje ballonnen. Er stonden tulpen op tafels en de Nederlandse vlag was ook van de partij! Ik voelde me helemaal op mijn gemak en ik heb lekker gezwommen in ons eigen zwembadje. Op een grote TV werd een powerpoint opgestart met foto´s van mij (met op de achtergrond mijn favourite Brasilian music). De mensen hier balen er echt ontzettend van dat ik naar huis ga (of ze zijn gewoon goed in acteren, dat kan natuurlijk ook). Ik zelf vind het eigenlijk niet zo erg. Er zijn een aantal zaken/gewoontes die ik onderhand echt wel zat ben geworden. Het is gewoon een hele andere cultuur en ik merk dat ik in mijn doen en laten toch echt een outsider ben! Natuurlijk zijn er ook enorm veel toffe dingen aan deze cultuur waar wij als Nederlands wel iets van mogen leren! Morgen ga ik met een koelbox ijsjes afscheid van de kids nemen en op mijn gemakje mijn koffers inpakken. Vervolgens toch nog eens met de familie een hapje eten en daarna mijn rust pakken.

Ik kan maar niet vaak genoeg zeggen hoe blij dat ik met deze mensen ben. Soms begrijpen we elkaar dan wel niet maar ik echt geniet van deze mensen. Ik houd niet zo van afscheid nemen maar moet er dinsdag dan toch echt aan geloven. Ik ga de mensen hier verlaten en kijk er naar uit om mijn eigen vertrouwde omgeving weer in de armen te slaan.

Check de foto´s want die zijn wel de moeite waard! Ik sluit deze blog af en hoop dat jullie mij deze 3 maanden met veel plezier in de gaten hebben gehouden! See you soon, x Danny

  • 25 Augustus 2014 - 08:59

    Papa:

    Goede morgen jongen,

    Wat heb je weer leuk geschreven en wat geweldig dat ze zo'n afscheidsfeestje voor je hebben gegeven.
    En om eerlijk te zijn, verdien je dit feest ook want ik denk dat zij hetzelfde voelen en denken als ik en dat is dat je geweldig werk verricht.

    Het zal inderdaad weer wennen zijn om weer terug te zijn in dit natte kikkerlandje maar ik zal toch blij zijn als ik je weer zie a.s. woensdag.

    Geniet nog even een paar dagen van de omgeving en de vriendelijke mensen om je heen.
    Spreek aub mijn dankbaarheid ook uit naar je gastgezin en Padre Antonio voor de gastvrijheid en warmte die ze jou hebben geboden tijdens je verblijf aldaar.

    Trots op je maatje (ondanks je onsportief gedrag met stratego hahahaha ;-)

    Dikke kus van je Pa.
    Love ya en tot woensdag

  • 25 Augustus 2014 - 09:42

    Mama:

    Ola amigo!

    Een geweldige braziliaanse familie heb je erbij gekregen en zij een geweldige nederlandse zoon! Zo schreef je pleegmoeder tia mar mij ook al. Leuk dat je ze allemaal toegevoegd hebt op mijn FB alleen niet zo handig dat ze in het portugees schrijven.. maar dat kun jij nou vast allemaal wel vertalen als je woensdag weer thuis bent (ik kan niet wachten)
    Ze hebben duidelijk van je genoten en nu het einde in zicht is blijkt dat wel in het super gave feest wat ze speciaal voor je hebben georganiseerd!
    Even was het spannend of je nog terug zou komen toen je in de verkeerde bus zat en een spannende uren hebt moeten doorstaan, maar gelukkig is ook dat weer goed gekomen.
    Lieve schat ik wens je een relaxte goede terugvlucht en kijk uit naar woensdag!! nog 2 naggies tukken..
    Dikke liefs, mama

  • 25 Augustus 2014 - 13:06

    Kirse:

    Wat een afsluiting !! Je hebt een mooi avontuur om op terug te kijken en ontzettend veel ervaringen opgedaan !! Dankjewel dat wij met je mochten meegenieten. Je hebt het goed kunnen verwoorden, jouw ouders zijn met recht trots op je !!

    Geniet nog even lekker, een goede thuisreis gewenst!! :) X

  • 25 Augustus 2014 - 13:13

    Marjolein:

    Met heel veel plezier je laatste verslag gelezen en de foto's bekeken!!! Je hebt een mooie tijd gehad Danny maar zoals je al zegt, tijd om naar huis te komen net Julia over 3 weken, jippie!!!
    CU snel xxx

  • 25 Augustus 2014 - 16:09

    Martine:

    Wat fijn om zo drie maanden met je mee gelezen te hebben!
    En heel veilige terugreis gewenst en hopelijk tot snel!
    X

  • 26 Augustus 2014 - 08:08

    Ivonne:

    Leuk om nog een laatste verslag te kunnen lezen, Danny!
    Ik heb met zo veel plezier je blogs gelezen en zo je avonturen gevolgd en een klein beetje mee kunnen reizen!
    Maar ook heel fijn aks je weer hier bent!
    Tot snel! Liefs een een dikke knuffel (die ik straks weer echt kan geven!) xxx

  • 31 Augustus 2014 - 11:42

    Oma:

    Hallo schat
    Ik ben hartstikke blij dat je weer thuis bent en ik je weer een dikke knuffel kan geven.

  • 18 December 2014 - 21:05

    Constance :


    Hoi Danny!

    Ik had je al even gesproken op de Buitenland dag, en
    ben nu al zo enthousiast om je foto's. ik ga even al je
    verslagen doorlezen, maar dan heb je in ieder geval mijn
    e-mail adres!

    Bedankt!

    liefs, Constance

  • 25 December 2014 - 23:45

    Danny:

    Hoi constance, bedankt voor je reactie. Ik kan je email nergens vinden via deze webblog. Mijn email is dannyvanbijnen@hotmail..com stuur me aub via daar een bericht zodat ik je gegevens heb.

  • 17 Januari 2015 - 10:34

    Myrthe:

    hoi Danny,

    Mijn moeder, een ex-collega van jou moeder, zei dat je een super leuke blog had die ik echt moest lezen! Dus dat heb ik gedaan! Echt gaaf dat je dat allemaal in Brazilië hebt gedaan! Je schrijft ook goed. Ik begin een beetje van achter naar voren haha maar ik zal de rest ook eens gaan bekijken! Wel heel leuk dat je daar zo veel nieuwe mensen hebt leren kennen en dat ze zo aan jou gehecht zijn geraakt!

    Zelfs hou ik heel erg van reizen maar ben ik helaas nog nooit daar heen geweest! Volgens mij is het daar wel heel mooi!

    Groetjes,
    Myrthe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Brasil!

Vrijwilligerswerk project Pro Crianca, Sao Goncalo (Rio de Janeiro)

Recente Reisverslagen:

25 Augustus 2014

Vamos Holanda

18 Augustus 2014

Laatste week werken

04 Augustus 2014

4 de agosto

24 Juli 2014

24 de julho

15 Juli 2014

14 juli
Danny

Actief sinds 27 Mei 2014
Verslag gelezen: 18592
Totaal aantal bezoekers 23306

Voorgaande reizen:

27 Mei 2014 - 31 December 2014

Brasil!

Landen bezocht: