4 de agosto - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Danny Bijnen - WaarBenJij.nu 4 de agosto - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Danny Bijnen - WaarBenJij.nu

4 de agosto

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

04 Augustus 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Bom Dia,
Wat hebben we de afgelopen weken weer gezien en meegemaakt.. Zoals ik jullie vertelde ben ik twee weekenden geleden naar Nova Friburgo, dit omdat daar een familiefeest was. Het was een uurtje of 3 rijden en we zijn 06.00 weggereden. Je zou dus verwachten dat we om 09.00 in Nova Friburgo waren, maar Brasil zou Brasil niet zijn als daar nog eens een uurtje of 3 bijkwamen. Eenmaal aangekomen viel het me allemaal flink tegen. Ik had dus 6 uur in de auto gezeten met hobbels en knobbels op de wegen waar je bang van werd. Nova Friburgo ligt in de bergen en omdat het er regende en maar 5 graden was had ik het al snel gezien. Het feest werd in een groot huis gehouden met een voetbalveld en zwembad (helaas konden we hier geen gebruik van maken omdat het weer zo belachelijk belabberd was). Na een aantal uurtjes was het eindelijk droog en vond er een voetbalwedstrijd plaats tussen ooms en neven. Ik speelde mee maar heb een dik pak slaag gekregen van die Brazilianen (21-11). Aangezien er niet genoeg plaats was voor iedereen om te slapen in het huis zijn we doorgereden naar Simidouro en hebben we daar iets gedronken en gegeten (deze trip duurde overigens ook 2,5u). S´nachts hebben we daar in een hotel geslapen (40 rehais/16,- voor een nacht incl ontbijt).Na goed te hebben uitgerust zijn we doorgereden naar een canchaca (sterke alcohol drank) fabriek. Aangezien ik geen alcohol drink vond ik hier niet zoveel bijzonders aan. We zijn rond 12.00 aangereden en waren s´avonds om 19:00 thuis. Heb er dus weer een halve wereldtrip op zitten en deze keer was het alles behalve de moeite waard.. Was blij dat ik weer terug in het centrum van Rio de Janeiro was (hier is de tempratuur lekker warm en heb je niet zoveel bergen en heuvels).

Met de kids op het project gaat alles zijn gangetje. Ik moet je wel eerlijk toegeven dat ik ze minder lief en leuk vind dan 2 maanden geleden. Ze zien er allemaal lief uit maar ze maken continu ruzie met alles en iedereen en schreewen de hele dag door. We zijn afgelopen week naar Bob´s burger (soort Mac Donalds) geweest met 11 kids uit de favella. Padre Antonio was de grote held van de dag omdat hij er maar weer is voor zorgde dat deze dag mogelijk gemaakt kon worden! Het merendeel van de kids had nog nooit hamburgers met friet en een grote beker frisdrank op. Het viel me op dat de kids er voor kozen om bewust een stuk hamburger en een aantal frietjes bewaren en deze pas op te eten als ze weer opnieuw honger zouden krijgen.

Afgelopen week ben ik wederom naar de Albergue mannen geweest, deze keer om de verjaardagen van de afgelopen maand te vieren. Ik ben hier met Padre Antonio heen geweest en bij aankomst gingen we gelijk liedjes zingen en bidden. Ik was een maand geleden ook al op bezoek geweest bij Albergue en het viel me op dat ik toen gezichten gezien heb die er deze keer al niet meer waren. Dat geeft dus aan dat het echt komen en gaan is. Sommige krijgen het niet voor elkaar om van de drugs/alcohol af te blijven en vallen dus weer terug. Ze hebben allemaal hetzelfde probleem en kunnen elkaar dus wel stimuleren en motiveren. Als Padre Antonio verjaardagen komt vieren gaat niemand met lege handen naar huis. Er was een mega grote taart, genoeg frisdrank en slingers. Je ziet op de foto´s ook echt dat de mannen netjes achter elkaar staan en netjes komen vragen of dat ze alstjeblieft nog een beetje taart en drinken mogen. Het leek een beetje op een kinderfeestje maar de sfeer was gezellig.

Afgelopen week heb ik een opvangplaats voor mishandelde meiden bezocht. Een opvangplaats waar totaal 25 meiden tussen de 6 en 18 j. verblijven.. Een psycholoog werkt er en drie zusters (nonnen). Heftig om mee te maken, heb geprobeerd om te communiceren met de clienten maar omdat ze natuurlijk enorme beschadigingen hebben opgelopen lieten ze me niet echt dichtbij komen.

Afgelopen zaterdagavond ben ik voor het eerst uitgegaan. Ik heb met een grote groep Lapa 40 Graus bezocht (de grootste club van Rio). Iedereen betaalden 40 rehais (16,-) entree exclusief eten en drinken. Dit is redelijk veel voor een gemiddelde Braziliaan. Je kan je dus ook wel voorstellen dat je in deze club geen tandloze meiden die bedelen om geld. Om binnen te mogen moest je NATUURLIJK weer wachten, dit omdat mensen met status altijd eerder naar binnen mogen (en in Rio de Janeiro centrum beteken ik niet zoveel). Er was genoeg beveiliging aanwezig en je werd gecontroleerd d.m.v. metaaldetectoren om te controleren of dat je wapens bij je had. Mensen spenderen hier enorm veel geld en de club was mega groot. Vier verdiepingen en de doelgroep was erg breed. Ik heb mensen van 70 gezien en van 18.. allemaal op dezelfde dansvloer. Ik ben twee keer aangesproken door twee verschillende meiden met de vraag; you wanna make some love? Mijn groep had me al aangegeven dat ze dit waarschijnlijk zouden proberen bij mij. Ik grapte een beetje terug en had allang door dat dat prostituees waren.

Gister heb ik het Jezus Christus beeld bezocht. Het symbool van Rio de Janeiro en nu begrijp ik pas waarom. Ben met een treintje naar boven geweest en heb een geweldig uitzicht over de stad gezien. Het kosten 50 rehais om het beeld te bezoeken. Nooit gedacht dat er zoveel mensen geinteresseerd zijn in een standbeeld.. Toeristen van over de hele wereld waren aanwezig, zelfs Nederlands. Na een aantal foto´s geknipt te hebben vonden we het weer genoeg!

Vanmiddag met Padre Antonio een opvangcentrum voor favella kids bezoeken in een andere stad! Ben benieuwd..

Hoop dat ik jullie allemaal weer voldoende heb geinformeerd!
Tchau! xx

  • 04 Augustus 2014 - 23:18

    Papa:

    Hey maatje,

    Wat leuk geschreven en wat een heftige periode heb je weer achter de rug met diverse indrukken.
    Chill dat je ook wat van het uitgangsleven van RIO hebt meegemaakt.

    Nog ruim 3 weken jongen en dan zit je avontuur er weer op.
    Mijn vakantie is ook begonnen en wij vertrekken zondag 10 augustus naar het Gardameer

    Hoop dat we beter weer hebben dan Wilma heeft gehad want die is regelmatig weggeregend.

    Nou spreek je snel maat en thx again voor het schrijven

    Love ya
    Xxx

  • 05 Augustus 2014 - 00:42

    Marga Van Doremalen:

    Wat leuk om weer een verhaal van je te lezen. Ik zit te wachten tot het 2 uur in de nacht is, zodat ik Angelo kan wegbrengen naar Schiphol. Die vliegt straks naar Turkenland... En dan is een blog van jou een goede afleiding om niet in slaap te sukkelen!
    Maar wat een indrukken doe jij daar op. Die opvangplaats voor vrouwen, lijkt me inderdaad heel heftig om mee te maken! En het is natuurlijk heel begrijpelijk dat ze afstand van je bewaren, ze zijn "denk ik" voor het leven getekend. En dan is het moeilijk om weer mensen te gaan vertrouwen.
    Die disco lijkt me trouwens wel gaaf!! Zoveel verschillende leeftijden "het is maar net hoe oud je je zelf voelt hè... Hahaha.
    Nog veel succes daar je laatste weken!

    Groetjes Marga

  • 05 Augustus 2014 - 01:05

    Rian Van Leeuwen:

    Weer leuk om je ervaringen te lezen. Dikke kus van tante Rian.

  • 05 Augustus 2014 - 11:43

    Mud (dare2go):

    Haa Danny,

    Goed om weer eens wat van je te lezen! Het lijkt erop dat je het nog steeds naar je zin hebt in Brazil! En je hebt al heel wat (heftige)doelgroepen mogen ontmoeten daar die binnen je 'interesseveld' vallen. Nog een week of 3 en dan zit je tijd er weer op daar. Geniet nog van de weken die je voor de boeg hebt!
    Groetjes,
    Maud

  • 05 Augustus 2014 - 11:43

    Mud (dare2go):

    Haa Danny,

    Goed om weer eens wat van je te lezen! Het lijkt erop dat je het nog steeds naar je zin hebt in Brazil! En je hebt al heel wat (heftige)doelgroepen mogen ontmoeten daar die binnen je 'interesseveld' vallen. Nog een week of 3 en dan zit je tijd er weer op daar. Geniet nog van de weken die je voor de boeg hebt!
    Groetjes,
    Maud

  • 05 Augustus 2014 - 15:08

    Mama:

    Hoi scheet♡
    Je bent helemaal geïntegreerd in de familie dus ja daar horen al die familie feesten en bijeenkomsten ook bij die niet altijd even chill zijn. Zeker als dat betekent dat t zo lang in de auto zitten is waar je altijd al een hekel aan hebt gehad. Ik snap dat je het met de drukke onverstaanbare kids wel gehad hebt en daardoor af en toe een dagje spijbelt. Lijkt me ook best lastig als iedereen maar wat doet zonder structuur.
    Gelukkig neemt je nieuwe vriend je ook mee op toffe uitstapjes. Gaaf dat hij in januari naar ons komt. Morgen over 3 weken ben je weer thuis schat.
    Enjoy je laatste weken daar en weet dat je hier gemist wordt lieverd.
    Dikke liefs ♡

  • 09 Augustus 2014 - 00:22

    Oma:

    Hallo lieverd

    Wat heb je weer een drukke week achter je maar super mooie foto's daar boven bij het christusbeeld,wat een panorama erg mooi. Ik hoop dat je deze laatste weken ook nog meer zult meemaken en dat je nog mee uitgenomen word. Ik spreek je weer gauw.
    Liefs van oma xxxx

  • 16 Augustus 2014 - 14:54

    Ivonne:

    Hi Danny,
    Leuk om weer te lezen hoe het je vergaat in Brasil! Ik word altijd weer blij als ik een mailtje krijg dat er weer een verslag van je gepost is :-)
    Wij (Liz, tante Francien en Laura) zijn nu een weekje terug van vakantie in Turkije en we missen het nu al! Zo ontzettend genoten en gezellig gehad met elkaar! Een onvergetelijke vakantie!
    Voor jou begint het nu ook te korten. Vind je 't zo lang genoeg? Of had je nog wel langer willen blijven?
    Ik (en met mij heel veel anderen) zal in ieder geval blij zijn om je weer in 't ecchie te zien!
    Geniet nog van je laatste weken en tot snel!!
    Liefs en groetjes, tante Ivonne xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Brasil!

Vrijwilligerswerk project Pro Crianca, Sao Goncalo (Rio de Janeiro)

Recente Reisverslagen:

25 Augustus 2014

Vamos Holanda

18 Augustus 2014

Laatste week werken

04 Augustus 2014

4 de agosto

24 Juli 2014

24 de julho

15 Juli 2014

14 juli
Danny

Actief sinds 27 Mei 2014
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 23307

Voorgaande reizen:

27 Mei 2014 - 31 December 2014

Brasil!

Landen bezocht: